4. Yayın-Gerlach Ely Öğretim Tasarımı Modeli
Gerlach
ve Ely Modelinin Aşamaları
İçeriğin
Belirlenmesi (Specification Of Content): İçeriğin
seçilmesi öğretmenin sorumluluğudur. Öğretmen içeriği seçerken meslektaşlarının
tavsiyelerini, disiplin kuralları dahilinde yeni müfredatı, kişisel deneyim ve
araştırmalarını değerlendirebilir.
Kazanımların
Belirlenmesi (Specification Of Objectives): Gerlach ve Ely;
kısa menzilli ve uzun menzilli olarak iki tip hedef tanımlamışlardır. Uzun
menzilli hedefler daha çok basit amaçları çağrıştırır. Amaçlar genellikle
başlama noktasıdır. Kısa menzilli hedefler ise içeriğin zaman bakımından daha
küçük olan bölümlerini içerir.
Giriş
Davranışlarının Değerlendirilmesi (Assesment Of Entering Behaviors): Öğretmenler,
her öğrencinin davranışlarına yön veren hazır bulunuşluklarını bilmeye ihtiyaç
duyarlar. Gerlach ve Ely öğretmenlere bireysel farklılıkları analiz etmek için
iki yol önerir. Bunlardan birincisi var olan kayıtlardan faydalanmak, ikincisi
ise öğretmenin öntestler hazırlamasıdır. Bir öğrencinin yeteneklerini, kişisel değerlendirmelerini, standart
testlerin sonuçlarını ve zeka testlerini içeren ve gittikçe artan kayıtlardır. Ön
testlerde sorulması gereken temel soru öğrencilerin ilgili konu hakkındaki
ilke, kavram ve yeteneklere ne derece sahip olduklarıdır.
Stratejilerin
Belirlenmesi (Determination Of Strateji): Gerlach ve
Ely’e göre strateji, öğretmenin bilgiyi kullanmadaki tutumu, kaynak seçimi ve
öğrencilerin rolünü belirlemesidir. Araştırmacı ve açıklayıcı olarak iki türlü
strateji vardır. Açıklayıcı strateji öğretmenin dersi aktarmasın kapsar. En çok
kullanılan ders aktarım tekniğidir.
Araştırma stratejisi, öğretmenin
öğretim deneyimleri üzerindeki rolünü kolaylaştırır ve öğrencilerin bir konu ya
da olay hakkındaki soruları bir araya getirme davranışları gibi şartları
planlar.
Grupların
Organize Edilmesi (Organization Of Groups): Hedefler grup
büyüklünü belirtmelidir.
Zamanın
Ayarlanması (Allociation Of Time): Öncelikle çeşitli
öğrenci gruplarının oluşturulduğu ve gerekli zamanın açıkça belirtildiği
stratejilerin belirtilmesi gerekir.
Yerin
ayarlanması (Allociation of Space): Öğretmen alanı kullanırken hedeflerin
başarısını da göz önünde bulundurmalıdır. Büyük grup alanları, küçük gurup
alanları ve bağımsız çalışma alanları vardır. Öğretmenler şu üç sorudan
yararlanarak alan ayırmaya karar verebilir.
Kaynakların
Seçilmesi (Selection Of Resources): Öğretmen materyal
seçimini yapmadan önce, hedef; davranışsal olarak tanımlanmalıdır. Birbirinden
daha iyi öğretimsel araçlar yoktur.
Bunlar kullanılırken öğrenci hedeflerine en uygunu kullanılmalıdır.
Performansın Değerlendirilmesi (Eveluation Of Performance): Gerlach
ve Ely performansı; öğrenen ve öğretmen arasındaki, öğrenen ve diğer öğrenenler
arasındaki veya öğrenenle eğitimsel araçlar arasındaki iletişim olarak
tanımlar. Performans zamanla sınırlanabilir olmamalıdır. Bütün performanslar
belirlenen hedefler, içerik, belirli giriş davranışları ve belirli olmayan
giriş davranışları ile ölçülür.
Dönüt
Analizi (Analysis Of Feedback): Geri dönüt doğruyu
pekiştirme anlamındadır. Geri dönüt hedeflerde davranışlar ve derecelendirme
ölçekleri belirtildiği zaman kullanışlı olur. En ideali orijinal hedef ile gösterilen
davranış arasında uyum olmasıdır. Eğer geri dönüt kullanışlı ise, hedefler
olması gereken davranışları ve değerlendirme ölçütlerini içermelidir. Dönütün
cevap verildikten sonra olması daha iyidir.
Emeğinize sağlık hocam,gayet başarılı bir çalışma olmuş.
YanıtlaSilEmeğinize sağlık hocam,gayet başarılı bir çalışma olmuş.
YanıtlaSil