4. Yayın-Gerlach Ely Öğretim Tasarımı Modeli

 

                                           Gerlach ve Ely Modelinin Aşamaları 


İçeriğin Belirlenmesi (Specification Of Content): İçeriğin seçilmesi öğretmenin sorumluluğudur. Öğretmen içeriği seçerken meslektaşlarının tavsiyelerini, disiplin kuralları dahilinde yeni müfredatı, kişisel deneyim ve araştırmalarını değerlendirebilir.

Kazanımların Belirlenmesi (Specification Of Objectives): Gerlach ve Ely; kısa menzilli ve uzun menzilli olarak iki tip hedef tanımlamışlardır. Uzun menzilli hedefler daha çok basit amaçları çağrıştırır. Amaçlar genellikle başlama noktasıdır. Kısa menzilli hedefler ise içeriğin zaman bakımından daha küçük olan bölümlerini içerir.

Giriş Davranışlarının Değerlendirilmesi (Assesment Of Entering Behaviors): Öğretmenler, her öğrencinin davranışlarına yön veren hazır bulunuşluklarını bilmeye ihtiyaç duyarlar. Gerlach ve Ely öğretmenlere bireysel farklılıkları analiz etmek için iki yol önerir. Bunlardan birincisi var olan kayıtlardan faydalanmak, ikincisi ise öğretmenin öntestler hazırlamasıdır. Bir öğrencinin yeteneklerini,  kişisel değerlendirmelerini, standart testlerin sonuçlarını ve zeka testlerini içeren ve gittikçe artan kayıtlardır. Ön testlerde sorulması gereken temel soru öğrencilerin ilgili konu hakkındaki ilke, kavram ve yeteneklere ne derece sahip olduklarıdır. 

 

Stratejilerin Belirlenmesi (Determination Of Strateji): Gerlach ve Ely’e göre strateji, öğretmenin bilgiyi kullanmadaki tutumu, kaynak seçimi ve öğrencilerin rolünü belirlemesidir. Araştırmacı ve açıklayıcı olarak iki türlü strateji vardır. Açıklayıcı strateji öğretmenin dersi aktarmasın kapsar. En çok kullanılan ders aktarım tekniğidir.

Araştırma stratejisi, öğretmenin öğretim deneyimleri üzerindeki rolünü kolaylaştırır ve öğrencilerin bir konu ya da olay hakkındaki soruları bir araya getirme davranışları gibi şartları planlar.

Grupların Organize Edilmesi (Organization Of Groups): Hedefler grup büyüklünü belirtmelidir.

Zamanın Ayarlanması (Allociation Of Time): Öncelikle çeşitli öğrenci gruplarının oluşturulduğu ve gerekli zamanın açıkça belirtildiği stratejilerin belirtilmesi gerekir.

Yerin ayarlanması (Allociation of Space):  Öğretmen alanı kullanırken hedeflerin başarısını da göz önünde bulundurmalıdır. Büyük grup alanları, küçük gurup alanları ve bağımsız çalışma alanları vardır. Öğretmenler şu üç sorudan yararlanarak alan ayırmaya karar verebilir.

Kaynakların Seçilmesi (Selection Of Resources): Öğretmen materyal seçimini yapmadan önce, hedef; davranışsal olarak tanımlanmalıdır. Birbirinden daha iyi öğretimsel araçlar yoktur.  Bunlar kullanılırken öğrenci hedeflerine en uygunu kullanılmalıdır.

Performansın Değerlendirilmesi (Eveluation Of Performance): Gerlach ve Ely performansı; öğrenen ve öğretmen arasındaki, öğrenen ve diğer öğrenenler arasındaki veya öğrenenle eğitimsel araçlar arasındaki iletişim olarak tanımlar. Performans zamanla sınırlanabilir olmamalıdır. Bütün performanslar belirlenen hedefler, içerik, belirli giriş davranışları ve belirli olmayan giriş davranışları ile ölçülür.

 

Dönüt Analizi (Analysis Of Feedback): Geri dönüt doğruyu pekiştirme anlamındadır. Geri dönüt hedeflerde davranışlar ve derecelendirme ölçekleri belirtildiği zaman kullanışlı olur. En ideali orijinal hedef ile gösterilen davranış arasında uyum olmasıdır. Eğer geri dönüt kullanışlı ise, hedefler olması gereken davranışları ve değerlendirme ölçütlerini içermelidir. Dönütün cevap verildikten sonra olması daha iyidir.

Yorumlar

  1. Emeğinize sağlık hocam,gayet başarılı bir çalışma olmuş.

    YanıtlaSil
  2. Emeğinize sağlık hocam,gayet başarılı bir çalışma olmuş.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

6.Yayın-Seels Glasgow Generic Model