5.Yayın-Dick Carey Carey Öğretim Tasarımı Modeli
Dick veCarey’nin (1990) aşama aşama tasarım modeli, tasarımcının öğrenme hedeflerini ve bu hedeflere ulaşılmasını sağlayacak öğretim stratejilerini belirlediği bir dizi olay ve olguları içermektedir. Dick ve Carey tasarım modeline örnek olarak tek yönlü öğretimsel televizyon veya video-kaset kullanımı verilebilir. Dick ve Carey tasarım modelinde, öğretmen bütünüyle iletişimin başlatıcısı ve moderatörü konumundadır.
Birbiriyle ilgili olan ve birlikte çalışan
parçalar, hedefi gerçekleştirmek amaçlı çalışır. Sistem hedefe ulaşmışsa
değerlendirme yapılır, ulaşmamışsa modifiye edilir Öğretimsel hedefler üzerine
dikkat toplanır. Her bir adım birbiriyle bağlantılıdır. Farklı seviye ve
statüdeki öğrencilere uygulanabilir.
Dıck Ve Carey Modeli’ nin Aşamaları
Öğretim Hedeflerini Tanımlayıcı İhtiyaçların Belirlenmesi: Öğrencide meydana gelmesi istenilen davranışların amaç olarak belirlenmesi sağlanır. Öğretim tamamlandıktan sonra öğrencide hangi becerinin geliştirilmek istendiğinin tanımı yapılır.
Öğretimsel Analiz: Hedefe ulaşmak için gerekli olan yetenekleri belirlenir. Adım
adım kişinin hedefi uygularken ne yapacağı tanımlanır.
Öğrenen ve Bağlam Analizi: Öğrencilerin öğrenme görevine getirmesi gereken becerileri
belirlenir (önbilgiler).
Performans Hedefleri: İhtiyaç ve amaçlar özel ve detaylı hedeflere dönüştürülür.
Böylece öğretimde gerçekleşmeyecek amaçların ve ders planında hedef
performansların belirlenmesi sağlanır,
Değerlendirme Araçları: Bu aşamada öğrenci performansının ölçülmesi için
değerlendirme araçlarının geliştirilmesi sağlanır. Yeni becerileri öğrenmek
için gerekli olan bireysel hazır bulunuşluklar belirlenir. Öğrenme sırasında
öğrencilerde meydana gelen oluşumların ders boyunca kontrol edilmesi sağlanır.
Öğretim Stratejilerinin Geliştirilmesi: Öğretimsel etkinliklerin, hedeflerin başarısı ile nasıl
ilişkilendirileceğinin tasarlanması bu bölümde yer alır. Öğrencilere bilgiyi tarafsız ve etkili öğretim stratejisi
ile sunmak gerekir.
Öğretimin Materyallerinin Seçimi ve Geliştirilmesi: Basılı materyaller ya da diğer kitle iletişim araçlarını
öğretim için seçimi ve tasarlanması gerekir. Mümkünse kullanılması olanaklı
olan materyalleri kullanmak, eğer yoksa yeni materyallerin
geliştirilmesine ihtiyaç duyulur.
Biçimlendirici Değerlendirmenin Geliştirilmesi: Buradaki amaç öğretimsel materyali düzenlemek ve geliştirmek
için bilgi sağlamak ve öğretim materyalleri ile
sağlanan bilgiler arasındaki tutarsızlığı belirlemektir.
Toplam Değerlendirmenin Yürütülmesi ve
Geliştirilmesi: Bu basamak sistemin
etkililiğini bütünleştirmek için çalışır ve gelişme aşamasını geçirmiş olan
sistemi yürütür.
Öğretimi Gözden Geçirme: Hedeflere ulaşmayı engelleyen unsurları ortadan kaldırmayı
amaçlar.
"👍
YanıtlaSil